‘Het werk spreekt voor zichzelf’: is dat zo?

 

De uitspraak : ‘het werk spreekt voor zichzelf’ zie je soms op websites van professionals met een beeldend vak, zoals grafisch ontwerpers, kunstenaars, fotografen of interieur architecten.
Dit is naar mijn mening een misvatting: werk spreekt (meestal) niet voor zichzelf.

De maker, die de getoonde projecten door en door kent, heeft moeite om een project door de ogen te zien van iemand die de projecten voor het voor het eerst ziet. Deze bezoeker van je website neemt waarschijnlijk ook weinig tijd om je projecten te bekijken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gemiddelde verblijf op een website drie minuten is.
De bezoeker van je website ziet de projecten maar weet niet wat dit project heeft ingehouden, wat de opdrachtstelling was, hoe groot of klein het project was, met hoeveel partijen is samengewerkt of wat jouw aandeel er in was. Kortom, hij snapt er niet veel van.

Toch zijn het deze mensen voor wie je de website maakt: mensen die weinig of niets over jou weten en jouw werk niet of nauwelijks kennen en ook nog niet zeker weten of het ze wel interesseert. De kunst van het opbouwen van een goede portfolio website is om bewust om te gaan met het niet-weten van de bezoeker van jouw website.