Stap 3: de webpagina laten aansluiten op de zoekvraag

Optimaliseren van websites voor Google is geen technische ingreep, geen toevoeging van een hoeveelheid code en het bezoek van je website neemt toe. in de regel moet een website anders ingedeeld worden en nieuwe webpagina’s gemaakt worden en moeten daar teksten voor geschreven worden. Voorafgaand aan het maken van deze pagina’s en het schrijven moet een nog een andere stap gezet worden: op welke zoekvraag wil je gevonden worden?
Deze zoekvraag moet tamelijk specifiek zijn.
Om te beginnen kun je inspelen op mensen in de regio.
Verder kun je een lijstje aanleggen met specifieke expertises. Als je fotograaf bent, en je hebt een paar keer een bruiloftsreportage gemaakt, dan kun je één pagina aanmaken op je website die speciaal voor bruidsreporatages is. Als iemand nu op zoek is naar een fotograaf en in Google intikt: fotograaf bruiloft en woonplaats, dan is het heel realistisch om te verwachten dat ze langs deze weg jou vinden. Als je naast bruidsreportages ook meer klanten zou willen vinden voor kinderportretten, dan doe je hetzelfde.
Er is een zoekvraag, waarmee iemand die aan het websurfen was bij jou terecht gekomen is. Hij heeft woorden ingetypt en kwam zo bij jou. Welke woorden waren dit?
De kunst van het optimaliseren is, antwoord te geven op de zoekvraag die achter het intypen van deze woorden schuilging. Dit begint al in d everschijningsvorm van de zoekresultaten.

 

Er zijn verschillende manieren om hoger te komen in Google ik heb me gespecialiseerd op plaatselijke optimalisatie gaat dus eigenlijk vooral over het vinden van klanten die speciaal zoeken naar ondernemers in de buurt.

Wat mis vaak niet beter is dat je niet een website kunt optimaliseren voor Google. Google werkt met niet met websites maar met web pagina’s. Het is daarom vaak moeilijk om een homepage te optimaliseren omdat een homepage vaak een overzicht geeft en de verschillende aspecten van jou professionaliteit en dit is meestal meer is dan één een kwaliteit.
Mensen die via een zoekvraag in Google op jou website binnenkomen, (die dus niet jouw naam hebben ingetypt of de naam van jouw bedrijf) zullen binnenkomen op een binnenpagina en op de homepage.
Ze worden via Google geleid naar een binnenpagina geleid en klikken dan door naar de homepagina en zien dan pas wat het totaalpakket is wat je doet.
Het is daarom goed om van tevoren te bedenken welke klanten je graag zou willen bereiken. Welke klant met welke zoekvraag je graag zou willen die bij jou terecht komt?
Een bestaande website optimalisere voor Google is dus geen kwestie van een paar technische ingrepen: de website moet geherstructureerd worden.
Er moet een uitspraak gedaan worden over de zoekvraag of zoekvragen waar je antwoord op wilt geven en er moeten aparte pagina’s aangemaakt worden voor iedere zoekvraag, dwz voor iedere deelexpertise. En hiervoor moeten teksten geschreven worden. Zonder speciaal op zoekwoorden geschreven teksten kun je niet hoog scoren in Google.